Israel

Jag är så uppspelt på att vi kanske åker till Israel på våren en massa tjejer. Vi tänker isfl åka hem till Natalie. vi pratade idag i skolan och planerade massor och alla är hellt uppspelta på ideén eftersom Natalie också vill och dom har ett stort hur där alla får plats i. Tänk att uppleva allt, Jerusalem, döda havet, medel havet och allt sådant häftigt!
Min grupp i kuhi projektet var Jerusalem-gruppen. Så jag har ju läst om Jersualem så jag är jätte intresserad av att få se saker på riktigt, det är underbart att kunna se världen. Att jag nu har en kompis som är från Israel är en fin fördel, haha låter konstigt att säga så men det är det och Natalie är så snäll.
Som det flesa vet så ligger Israel konstant i krig men är iallafall ett populärt resemål. Natalie berättade att det går runt "soldater" lite här och där, men dom stör inte alls och dom går inte direkt runt och skjuter folk, utan dom vaktar mer. Sedan har alla i Israel plikt att gå armen, både tjejer och killar, så hennes kompisar är nu i armen. Så länge det inte skulle hända något extremt och att dom varnar att åka dit vid den tiden, så kommer vi antagligen inte åka dit, men troligtvis kommer det att funka fint. Det är som sagt ett populärt resemål.
Vi tänkte då att vi kunde åka på road-trip och se olika ställen, Natalie har bott där i 10 år så hon vet vars allt ligger, så det är bra. Sedan tänkte vi att vi kanske skulle kunna åka till Egypten eftersom Israel gränsar till Egypten och det är billigt att bo där, så vi skulle kunna vara där några dagar och snorkla. Tänk vilken upplevelse!
Natalie sa även att kläderna i Israel är dyrare änn i Sverige men att maten är billig, t.ex. att gå på lyx restauranger, att det är billigt.

Men som jag förstått och anser att man inté ska åka till Gaza eftersom det pratas om Gaza hela tiden på tv:n och att det är som den mest "hotade" punkten. Men det är lungt för mig, jag vill mest se Jerusalem och sådant häftigt.

Är det farligt att resa till Israel?
"Nej, det är inte farligare att resa till Israel än till något annat land i världen. Varje gång jag visar bilder ifrån Israel, varje gång jag berättar om alla vackra och trevliga platser i Israel, så vill många åka dit, MEN väldigt många är rädda eftersom media visar upp en skrämmande bild av landet. Det är tråkigt, men det positiva är att så många vill resa till Israel. Därför kan ni återigen läsa en artikel om säkerhetsläget. Elliot Turvall har skrivit artiklen åt Israel4u.se." läste från; http://kodashim.blogspot.com/2009/04/ar-det-farligt-att-aka-till-israel.html

- Bra info på den sidan om man är rädd för att åka till Israel!






Tänk att flytta runt i döda havet pga. den 33% salthalten så är lätt att flyta runt.

Finns så mycket mer att se.. men jag orkar inte börja skriva allt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0